مهارت‌های نرم چیست؟

مهارت‌های نرم چیست؟

مهارت‌های نرم چیست؟

مهارت نرم به مجموعه مهارت‌هایی مثل گوش دادن، آداب معاشرت مناسب، مدیریت استرس، کار گروهی، رهبری، توانایی الهام‌بخشی و شجاعت در کار گفته می‌شود. نکته‌ی قابل توجه این است که مهارت‌های نرم به راحتی قابل اندازه‌گیری نیست و می‌توان گفت که مهارت‌های نرم به شخصیت هر فرد بازمی‌گردد. هرچند این موضوع در رابطه با مهارت‌های نرم قابل ذکر است که می‌توان آن را با تمرین و تکرار به وجود آورد و یا بهبود بخشید.

مهارت‌ نرم اصطلاحی است که در سال‌های اخیر اهمیت یافته است. شاید ابتدا کمی عجیب یا حتی کسل‌کننده به نظر برسد. اما واقعیت این است که مهارت‌های نرم مهم‌ترین مهارت‌های شغلی شما هستند.

طبق تعریف، مهارت‌های نرم مهارت‌هایی هستند که اندازه‌گیری آن‌ها دشوار است. به عبارت دیگر، مهارت‌های نرم را برخلاف مهارت‌های سخت نمی‌توان به راحتی اندازه‌گیری نمود.

تعیین اینکه چه کسی بهترین مهارت ریاضی را دارد، آسان است ولی تعیین اینکه چه کسی در خلاقیت یا دیپلماسی بهترین است، کار دشواری است.

در ای مقاله قصد داریم به مهارت نرم بپردازیم و اون رو بررسی کنیم.

چرا به آموختن مهارت‌های نرم نیاز داریم؟

برخورداری از مهارت‌های نرم ما را قادر می‌سازد تا به صورت موثری از مهارت‌ها و دانش فنی خود استفاده کنیم. داشتن این مهارت‌ها، توانایی تعامل ما را با مدیر، همکاران و همچنین مشتریان را به صورت قابل توجه‌ای افزایش می‌دهد. همچنین کمک می‌کنند لذت بیشتری از فعالیت‌های تخصصی و شغلی خود ببریم. زمان را بهتر مدیریت کنیم و نظر دیگران را نسبت به خود به درستی بسنجیم.

نکته‌ی قابل توجه اینکه، داشتن مهارت‌های نرم مختص به یک محدوده‌ی خاصی از توانمندی ما نیست. به بیانی دیگر برای فراگرفتن مهارت‌های سخت در یک شغل جدید، باید دوره‌های جدیدی را آموزش دید. در حالی‌که مهارت‌های نرم در تمامی سطوح از مهارت‌های مختلف فنی قابل مشاهده است و در شغل و حرفه‌ای جدید نیز قابل انتقال هستند.

فرض کنیم شما با دارابودن سطح بالایی از مهارت‌های نرم می‌خواهید شغل خود را عوض کنید. یا مثلا از یک تراش کار به یک برنامه‌نویس کامیپوتری و یا مسئول دفتر یک مدیرعامل تبدیل شوید. طبیعی است که شما باید دوره‌های آموزشی جدیدی را فرا بگیرید تا بتوانید در شغل جدید خود واجد شرایط شوید. اما دیگر نیازی به آموزش مهارت‌های نرم از جمله فن بیان، روابط عمومی، مدیریت زمان، ریسک‌پذیری، تیم‌سازی و … نخواهید داشت. چون این مهارت‌ها در تمامی زمینه‌های شخصی و شغلی قابل انتقال هستند و می‌توانند از شما یک فرد موفق در هر شغلی بسازند.

فراموش نکنیم امروزه تمایز رقابتی شرکت‌ها، تنها به تجهیزات و تکنولوژی‌های روز خلاصه نمی‌شوند. بلکه به کارگیری افرادی برخوردار از مهارت‌های نرم است که می‌تواند سرنوشت یک شرکت را تعیین کند.

اگر مهارت های نرم نداشته باشیم چه می‌شود؟

هنگامی‌ شما مهارت‌های فنی بالایی داشته باشید اما مهارت‌های نرمتون وضع مناسبی نداشته باشد، شما با یک شکاف مهارت‌های نرم مواجه هستید. مهارت‌های نرم آن چیزی است که مهارت‌های سخت را همراهی می‌کند و به سازمان شما کمک می‌کند تا بیشترین بهره را از تخصص فنی خود ببرد.

اگر در کارتان جذب مشتری خوب عمل می‌کنید ولی در حفظ آن‌ها با مشکل مواجه‌اید، احتمالاً دچار شکاف مهارت‌های نرم هستید.

اگر کارکنان شما مدام تغییر می‌کنند و مجبورید افراد را آموزش مجدد دهید، احتمالا با یک شکاف مهارت‌های نرم مواجه هستید.

اگر مدیران بسیاری در سازمان وجود دارند ولی رهبران واقعی در بین آن‌ها دیده نمی‌شود، این یک شکاف مهارت‌های نرم است.

در واقع هر گاه که قادر نباشید از دانش، تجربه و تخصص کاریتون به‌درستی بهره ببرید، لازم است سطح ارتباط و مهارت‌های میان‌فردی را که در سازمان حاکم است ارزیابی کنید.

 

راه‌های تقویت مهارت نرم چیست؟

مهارت‌های تخصصی شما ممکن است که باعث موفقیت شما در مصاحبه ‌شود. اما مهارت‌‌ نرم شماست که موفقیت می‌آورد. مهارت‌ نرم، توانایی‌های شخصیتی شماست. توانایی کارکردن با دیگران، عملکرد حرفه‌ای، ارتباطات و همه‌ی مهارت‌هایی که شما را با دیگر متخصصان حرفه‌تان متمایز می‌کند. تخصص فنی شما خیلی مهم است، اما آموزش مهارت‌ نرم خیلی سخت‌تر است. این موضوع می‌تواند یک عامل تصمیم‌گیری مهم در به‌ دست ‌آوردن و حفظ شغل رویایی شما باشد.

ارتباطات عامل کلیدی

ارتباطات میان‌فردی ستون اصلی مهارت نرم است. چه از طریق ایمیل یا تلفن و چه به صورت حضوری، باید یک ارتباط‌گر حرفه‌ای باشید. راه‌هایی برای تقویت این مهارت:

  • به حضور همه‌ی افرادی که در اتاق هستند توجه داشته باشید و با آن‌ها ارتباط چشمی برقرار کنید.
  • حواس‌تان به زبان بدن‌تان باشد.
  • هر دو نوع مکالمه‌ی رسمی و غیررسمی را تمرین کنید.
  • مهارت‌ نوشتن را تقویت کنید و همیشه متن خود را پیش از ارسال تصحیح کنید.

خلاقیت خود را تقویت کنید

هرگز خلاقیت خود را دست کم نگیرید. مهارت خلاقیت بسیار مهم و حیاتی است. خلاقیت همیشه یک دارایی مهم در محل کار و کلاس است و می‌تواند به فعالیت‌های نوآورانه و هیجان‌انگیز که لازمه‌ی کار در هر تیمی است، منجر ‌شود. راه‌های تقویت این مهارت:

  • محیط محل کارتان را تغییر دهید.
  • طوفان فکری را یک رویداد منظم و همیشگی کنید.
  • خوب و به اندازه‌ی کافی استراحت کنید.
  • با آدم‌های خلاق معاشرت کنید.

انتقاد‌ات را بپذیرید و از آن یاد بگیرید

مهارت انتقادپذیری بسیار بحث مهمی است. این مهارت برای بعضی از افراد یک چالش است، چرا که پذیرفتن انتقاد، می‌تواند سخت باشد. باید این را در ذهن‌تان داشته باشید که کسی که به شما بازخورد می‌دهد، قصد خوبی دارد و به بهبود کار شما کمک می‌کند. بعضی از راه‌هایی که به تقویت این مهارت کمک می‌کند:

  • با دقت گوش دهید.
  • قبل از به اشتراک‌گذاری افکارتان، روی آن فکر کنید.
  • منفی‌ها را به مثبت تبدیل کنید.
  • از کسی که بازخورد می‌دهد، یاد ‌بگیرید.
  • از وقتی که می‌گذارند، بازخورد و فکری که به شما می‌دهند سپاس‌گزار باشید.

یاد بگیرید که دقیق «گوش دهید»

از اهمیت در جمع صحبت کردن همیشه گفته می‌شود. اما گوش کردن هم به همان اندازه مهم و ضروری است. خالصانه گوش کردن به فردی دیگر، روابط را بهبود می‌بخشد، باعث حل مشکلات و ایجاد درک متقابل می‌شود. سعی کنید این مهارت را در خود ایجاد کنید. برای افزایش این مهارت این کار‌ها را انجام دهید:

  • تمام ذهن‌تان را در این ارتباط متقابل بگذارید.
  • به قضیه از دید طرف مقابل نگاه کنید.
  • قبل از پرسیدن سوال بگذارید حرف‌شان تمام شود.
  • ارتباط چشمی برقرار کنید.

خلاصه ...

یادگیری مهارت های شخصی و ارتقاء خودتون مهم هست و نباید پشت گوش انداخت، با یادگیری دوره های مختلف و مهارت های مختلف سطح علمی و آگاهی خودتون رو ارتقاء بدید. 

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید