مهارت های مطالعه موثر

گرفتن نمرات بالا در مدرسه/دانشگاه می تواند دشوار باشد. چه در مدرسه و چه در دانشگاه، ایجاد تعادل بین درس و سایر مسئولیت ها می تواند چالش برانگیز باشد. اگر در این زمینه دچار مشکل شده اید، این مقاله را از دست ندهید!

 

۱. مفاهیم کلیدی را هایلایت کنید

پیدا کردن مهمترین اطلاعات به شما کمک می کند تا درگیر مطالب باشید. این کار می تواند به شما کمک کند ذهن خود را منحرف شدن دور نگه دارید. همانطور که جزئیات مهم را پیدا می کنید، آنها را علامت بزنید. یادداشت برداری در امتداد لبه های متن نیز می تواند موثر باشد. اگر کتاب متعلق به شما نیست، روی یادداشت های قابل جدا شدن بنویسید.

هنگامی که در حال آماده شدن برای یک آزمون هستید، مطالعات خود را با مرور بخش های هایلایت شده و یادداشت هایی که برداشته اید شروع کنید.

۲. جزئیات مهم را خلاصه کنید

یک راه خوب برای تثبیت اطلاعات در مغز این است که آن را یکباره دیگر به زبان خود بازگو کنید. نوشتن خلاصه نیز می تواند موثر باشد. به خاطر داشته باشید که نباید همه اطلاعات را خلاصه کنید. کافی است به نکات کلیدی بسنده کنید.

استفاده از رنگ های مختلف می تواند ایده خوبی باشد. تحقیقات نشان می دهد که اطلاعات ارائه شده به صورت رنگی به یاد ماندنی تر از چیزهایی هستند که با رنگ های ساده نوشته شده اند. می توانید از خودکارها یا ماژیک های رنگی استفاده کنید.

پس از نوشتن خلاصه مطالب، با خواندن آنها، یکبار دیگر اطلاعات را مرور کنید.

۳. فلش کارت درست کنید

یک راه آسان برای امتحان کردن خود، تهیه فلش کارتهایی است که در یک سمت آنها یک کلمه کلیدی و در سمت دیگر حقایق یا تعریف های مهم در مورد آن نوشته شده است.

تهیه فلش کارت در یادگیری اطلاعات به شما کمک می کند. وقتی با استفاده از این فلش کارتها خود را امتحان می کنید در واقع پروسه تثبیت اطلاعات را تسهیل می کنید.

نکته جالب در مورد فلش کارت ها این است که آنها به راحتی قابل حمل هستند. با قرار دادن فلش کارت ها در کیف خود، می توانید در هر زمان که فرصت داشته باشید یکی از آنها را بیرون بکشید. این یک روش خارق العاده برای تمرین بیشتر در خارج از جلسات مطالعه است.

به عنوان یک گزینه جایگزین برای فلش کارت، می توانید از یک اپلیکیشن رایانه ای یا یک برنامه تلفن هوشمند نیز برای ساخت فلش کارت های دیجیتالی استفاده کنید.

۴. از طریق ایجاد ارتباط یادآوری مطالب را برای خود آسان تر کنید

بعضی اوقات مغز شما می تواند از روش های دیگری برای کمک به نگه داشتن اطلاعاتی که مطالعه می کنید استفاده کند. ایجاد تصاویر خیالی، ساختن معماهای کلمه ای یا انجام سایر تمرین های ذهنی می تواند در یادآوری مطالب به شما کمک کند. برای یادآوری می توانید از ایده های زیر استفاده کنید:

  • اطلاعات را با لحنی دلپذیر بخوانید.
  • بدنبال کلماتی باشید که ابتدای آنها با کلمات مورد نظر شما یکسان هستند.
  • تصویری بکشید که به شما کمک می کند بین اطلاعات جدید و چیزهایی که از قبل می دانستید ارتباط برقرار کنید.
  • تصور کنید که می خواهد موضوع را بصورت حضوری تجربه کنید. مناظر، صداها، بوها و موارد دیگر را تصور کنید.
  • برای تثبیت اطلاعات در مغز خود از کلمات هم قافیه یا جملاتی که واج های ابتدایی شبیه هم دارند استفاده کنید.
  • جزئیات را به کمک یک نقشه ذهن تجسم کنید که روابط بین مفاهیم را نشان می دهد.

۵. اطلاعات را به تکه های کوچک تر تقسیم کنید

به نحوه حفظ کردن یک شماره تلفن فکر کنید: برای انجام این کار شما این عدد ۸ رقمی را به سه گروه کوچک تر تقسیم می کنید. قطعا به خاطر سپردن این سه تکه از به خاطر سپردن یک رشته اطلاعات راحت تر خواهد بود.

شما می توانید هنگام مطالعه با تقسیم اطلاعات به قسمت های کوچکتر، از این استراتژی استفاده کنید. برای حفظ هر قسمت به صورت ویژه روی آن کار کنید.

۶. از یادداشت های چسبان استفاده کنید.

چسباندن یادداشت هایی که حاوی اطلاعات مهم هستند- روی یک صفحه- راهی عالی برای الویت بدنی مطالب شما است. هرچه بیشتر به این صفحه نگاه کنید و آن را با صدای بلند بخوانید، مطالب را بهتر یاد خواهید گرفت.

علاوه بر این، عمل تایپ کردن یا نوشتن اطلاعات به شما کمک می کند تا جزئیات را به خاطر بسپارید. استفاده از رنگ ها یا سبک های مختلف می تواند به شما در به خاطر آوردن اطلاعات کمک کند.

این یادداشت ها نیز دقیقاً مانند فلش کارت ها، قابل حمل هستند. هر وقت وقت اضافی داشتید می توانید آنها را از کیف خود بیرون بکشید و مشغول مطالعه شوید.

۷. روی کارهای دیگر نیز تمرکز کنید

بله، شما می توانید چیزهای خوب زیادی را بدست آورید. اگرچه مطالعه مهم است، اما نباید مهمترین چیز زندگی شما باشد. زندگی اجتماعی، ورزش زیاد و انجام مسئولیت های غیر مدرسه نیز حائز اهمیت هستند.

مطالعات نشان می دهند که اگر وقت زیادی را صرف خواندن کتاب ها کنید سطح استرس تان بالاتر خواهد رفت، این می تواند روی عملکرد شما در مدرسه و روابط شخصیتان تأثیر منفی بگذارد. همچنین مطالعه زیاد ممکن است شما را از انجام ورزش کافی باز دارد و در نتیجه می تواند تراکم استخوان را کاهش یا درصد چربی را افزایش دهد.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید